fbpx
Pinterest voor webshops en ecommerce bedrijven

Pinterest voor webshops en ecommerce bedrijven

Heb jij een webshop en ben jij benieuwd naar de mogelijkheden op Pinterest? Dan is dit artikel voor jou. Ik vertel je wat Pinterest voor webshops en ecommerce bedrijven kan doen.

Belangrijk over Pinterest

Als er een ding belangrijk is om te weten over de gebruiker van Pinterest is het de koopintentie die ze hebben. Pinterest heeft dat onderzocht en pinners komen naar Pinterest omdat ze op zoek zijn naar inspiratie, naar ideeën en ze bevinden zich vooral in de oriënterende fase. Maar ze hebben een duidelijke koopintentie zonder daarbij een merk in gedachten te hebben.

Dat is meteen een grote kans. Jij kan ervoor zorgen dat die gebruiker jouw pin ziet en met jouw bedrijf in aanraking komt.

Klantreis Pinterest

Door gebruik te maken van verschillende soorten pins kan jij de klant gedurende de hele klantreis bereiken.

Verwijs naar blogs en deel inspirerende pins om de gebruiker kennis te laten maken en te helpen aan ideeën.

Deel productpins om verder in te spelen op de behoefte van de gebruiker. Inspireer en maak de stap naar aanschaf kleiner.

Maak gebruik van de catalogus en upload de hele productfeed. Gebruikers zien direct de optie kopen.

Customer journey, koopproces van mensen. Pinterest staat aan het begin van de fase wanneer mensne zich aan het orienteren zijn.

 

De kansen voor een webshop op Pinterest

 

1. Zet alle producten op Pinterest

Voor webshops is het mogelijk om alle producten op Pinterest te uploaden. Maak een bord aan per categorie en upload daarin alle producten.

Heb jij een groot e-commerce bedrijf en maak je gebruik van een shoppingfeed dan kan je ook gebruik maken van de optie om je hele catalogus te uploaden.

Hoe dat werkt lees je hier.

Ikea, Karwei, fashionchick en VTwonen maken gebruik van deze optie.

Shopify en Pinterest

Heb jij een Shopify winkel dan kan je binnenkort gebruik maken van de nieuwste app en is het ook mogelijk alle producten direct op Pinterest beschikbaar te maken.

Lees meer over de samenwerking tussen Shopify

Tussen de instellingen op jouw Pinterest-account staat de optie om te koppelen met je Shopify app.

2. Pinterest is een online zoekmachine.

Velen zien Pinterest als het volgende social media kanaal en laten het daarom links liggen. Maar dat is het niet! Pinterest is een online zoekmachine. Zorg dat je een zoekwoordenonderzoek doet op Pinterest en verwerk deze woorden op jouw account en bij de pins.

Hierdoor worden jouw pins beter vindbaar!

3. Sfeerbeeld en lifestyle beeld 

Omdat Pinterest een online visuele zoekmachine is zijn mooie afbeeldingen heel belangrijk. Mensen beslissen in een paar seconde of het beeld bij hun behoefte past. Belangrijk om aandacht te besteden aan mooi beeld.

Prachtig beeld trekt de aandacht en wordt door pinners vaak bewaard.

4. Productpins

Maak een combinatie tussen mooi sfeerbeeld en pins met alleen het product van de afbeelding. Dit is een soort shop-the-look.

– Upload sfeerbeeld
– Klik vervolgens op het label links in de hoek
– Selecteer vervolgens de productpins die passen bij dit beeld

(In deze afbeelding kan je een voorbeeld zien. De technici aan de kant van Pinterest zijn bezig de tekst “deze outfit kopen” te wijzigen)

Shop the look product-pin Pinterest ShopInStijl

5. Bloggen voor meer verkeer

Een mooie manier om meer verkeer naar je website te krijgen, te werken aan naamsbekendheid en het vertrouwen te krijgen van potentiële klanten is bloggen.

Door te starten met een blog kan je meer vertellen over de producten. Je kan tips delen, how-to-use delen of inspireren met trends en mogelijkheden. Webshops met een blog hebben veel meer bezoekers.

In deze blogs kan je vervolgens verwijzen naar producten uit je shop. Bekijk waar jij met jouw bedrijf over kan gaan bloggen.

6. De houdbaarheid van een pin is gigantisch

In tegenstelling tot een FB of een Instagram post die na enkele uren al weer uit het zicht zijn. Blijft content nog maanden vindbaar op Pinterest. Ook kan je eerder gedeeld beeld opnieuw pinnen. Dat maakt op Pinterest niks uit mits het geen spammen wordt.

Levensduur posts

7. Rich pins activeren

Als jij jouw website hebt gekoppeld aan een Pinterest-account dan kan je ook rich pins activeren.

Claim eerst jouw website

Afhankelijk van de server waar jij gebruik van maakt kan je met extra html code van pins “rich pins” maken.

In het Nederlands ook wel uitgebreide pins genoemd. Ze zijn er voor blogposts, recepten en producten. Een rich pin neemt automatisch informatie over van de website. In het geval van een product is dat:

– de beschikbaarheid
– productomschrijving
– prijs

Pas jij iets aan op de website dan wordt dat automatisch aangepast op Pinterest. Daarnaast worden rich pins ook beter gerankt door Pinterest.

Meer informatie over uitgebreide pins lees je op de website van Pinterest.

Pinterest als inspiratie platfrom

Pinterest wordt steeds meer een e-commerce platform waarbij de stap van inspiratie naar aanschaf verkleind wordt.

Wil jij weten wat de kansen en mogelijkheden voor jouw bedrijf zijn? Neem contact op.

Of schrijf je in voor mijn wekelijkse Pinteresting nieuws! Je ontvangt dan meteen mijn waardevolle cehcklist.

Pin It on Pinterest

Share This