fbpx
Pinterest een positief en inspirerend platform

Pinterest een positief en inspirerend platform

Vorige week stuurde ik de volgende mail in mijn nieuwsbrief. Ik dacht ik plaats hem ook hier op mijn site omdat ik het graag met jou wil delen. Dit is wat ik schreef:

Mijn mail over The Social Dilemma

Vleuten, 14 oktober 2020

Een lange mail van mij vandaag. Maar er moet me iets van het hart. Over de docu: “The Social Dilemma” en over het Pinterest algoritme.

Alle grote platformen werken ermee: een algoritme.

Het is een woord waar menig ondernemer op Instagram en FB niet echt blij van wordt.

– Bereik is minder
– Je posts doen het steeds minder
– Je video’s worden minder bekeken
– Het aantal bezoekers naar je website daalt

De platformen beslissen welke content jij te zien krijgt en niet jijzelf.

The Social Dilemma

Ik bekeek vorige week “The Social Dilemma” en toen bedacht ik me weer hoeveel macht dit soort platformen hebben. En hoe vreselijk verslavend ze zijn. Ze willen maar 1 ding jou zo lang mogelijk op het platform houden. Zodat ze natuurlijk zoveel mogelijk ads kunnen laten zien. Want dat is wat geld oplevert.

Nou is dat op zich nog niet het ergste (wat mij betreft) maar wel wat Instagram en FB kunnen doen met bijvoorbeeld je zelfbeeld. Of het zelfbeeld van jouw kinderen. De negatieve comments, de hunkering voor likes en eruit willen zien zoals “de ander” dat baart me wel zorgen.

Clickbaits en nepnieuws

De clickbaits en beïnvloeding met nepnieuws vind ik ook echt zorgelijk. Er is geen controle over de advertenties, over de posts die de wereld over vliegen en over kinderen die dit allemaal maar te zien krijgen. Ook ik heb kinderen, nu 8 en 10 jaar, ze zijn volop bezig op YouTube. Gelukkig hebben ze nog geen interesse in Insta, FB en TikTok. Maar ook daar krijgen ze content te zien waar ik niet achtersta en waarmee ze al op jonge leeftijd beïnvloed worden.

Haat/liefde met social

Deze documentaire geeft wel precies weer waarom ik al jaren een haat/liefde heb met de socialmediakanalen. En waarom ik intuïtief jaren geleden al koos voor Pinterest.

Ik stelde mezelf de vraag welke invloed heb ik? Alle apps van mijn telefoon behalve Pinterest 😉 En als ik FB en Instagram gebruik dan liever via de computer en ik deel zoveel mogelijk eerlijke, waardevolle dingen zonder lagen aan filters.

Heeft Pinterest dan geen algoritme?

Jazeker wel. Ook Pinterest moet een manier hebben om de juiste content (lees=biljoenen pins) aan de gebruiker te laten zien. En ook Pinterest wil gebruikers lang op hun platform houden. Wat het, in mijn ogen, anders maakt is het feit dat het niet gaat om selfies en meningen, niet gaat om politiek en clickbaits.

Maar echt om producten, diensten en inspiratie.

Pinterest positief en inspirerend

Pinterest is en positief en inspirerend platform. Creatiever, inspirerender en is géén social media.

Bij Pinterest draait het vooral om VINDBAARHEID omdat het een zoekmachine is. Als gebruiker heb jij zelf invloed op wat je te zien krijgt. Doordat je als gebruiker zoekopdrachten intypt krijg je passende pins te zien. Maak jij als bedrijf mooie, inspirerende en aantrekkelijke pins? Dan heb je een goede match en bouw je aan vertrouwen.

Pinterest algoritme

Hoe het Pinterest algoritme werkt en hoe jij daar als ondernemer iets mee kan. Lees je in dit blog.

————————————

Wat nu?

Ik heb besloten naar aanleiding van de docu om 3 vaste momenten op de dag mijn telefoon te pakken.

In de ochtend 15 min, in de middag 15 min en aan het eind van de dag. Na 20u wil ik geen telefoon meer en ook in de ochtend voor 8:30 niet. Jeetje hoeveel tijd zal ik overhouden?! Nu al zin in.

Heb jij “The Social Dilemma” gezien? En wat ga jij nu anders doen?

Ps: Pinterest neemt ook echt actief maatregelen om vooral positieve content te delen. Hoe ze dat doen lees je hier.

Pin It on Pinterest

Share This