Is Pinterest geschikt voor mijn bedrijf?

Een terechte vraag, want bij Pinterest denk je al gauw alleen maar aan DIY, knutselen, babystuff, trouwen, food en interieur. Heb je een bedrijf die past bij deze onderwerpen dan zit je met Pinterest sowieso helemaal goed. Heb jij een ander soort bedrijf? Dan kan het zijn dat je Pinterest links laat liggen. Je vraagt je misschien af; Is Pinterest geschikt voor mijn bedrijf?

Pinterest past niet bij ieder bedrijf

Om heel eerlijk te zijn, nee Pinterest is niet geschikt voor ieder bedrijf. Denk aan een doelgroep van 65+ en alleen man. Dan is de kans kleiner dat Pinterest succesvol voor je wordt. Pinterest is ook niet geschikt als je heel snel resultaat wilt, en er geen tijd aan wilt besteden. Hoewel Pinterest echt niet veel tijd hoeft te kosten zul je wel content moeten creëren en ermee aan de slag moeten wil je succes en resultaat.

Hoe bepaal je of Pinterest bij jouw bedrijf past?

DOE DE CHECK HIERONDER:

Voor je vol in de wereld van Pinterest duikt raad ik je aan eerst even een aantal vragen te beantwoorden. Hierdoor krijg je meer inzicht en een beter beeld of Pinterest bij je past! Doe deze korte check:

  1. Wie is mijn doelgroep?
  2. Wat zijn de interesses van mijn doelgroep?
  3. Wat wil ik met Pinterest bereiken?
  4. Wat zijn mijn doelen?
  5. Welke content heb ik om te delen?
  6. Heb ik content waarmee ik mensen kan inspireren, kan helpen, kan voorzien in een behoefte?
  7. Ben ik bereid tijd en energie in Pinterest te stoppen?
  8. Heb ik tijd om goede Pinterestproof afbeeldingen te maken?

Als je dit op een rijtje hebt dan kun je eens gaan kijken naar de gegevens die nu bekend zijn van Pinterest.

Pinterest groeit, in Nederland zijn er inmiddels al meer dan 4 miljoen Pinterest gebruikers. Velen daarvan zijn vrouw, uit mijn statistieken en die van mijn klanten kom ik uit op zo’n 70 tot 80%. Pinterest geeft zelf aan dat de verhouding nu 65% vrouw en 35% man is.

De gemiddelde leeftijd ligt tussen de 25 en 55 jaar. Maar de nieuwe generatie GEN Z komt er ook aan. Nieuwe outfits, toffe trends, tutorials, creatief bezig zijn en meer van dat soort dingen hebben ook bij de jeugd interesse. Gebruikers hebben een gemiddeld hoger inkomen en hebben een echte koopintentie. 

Iedere gebruiker is op zoek om iets te doen, te proberen of te kopen!!

Succesvol met Pinterest

Onderzoek vanuit Pinterest laat zien dat bedrijven, bloggers en webshops in de volgende categorieën het heel goed doen op Pinterest.

Zij zijn echt succesvol met Pinterest. Zij inspireren, geven tips, advies, laten zien hoe mooi hun producten in gebruik zijn en maken prachtige Pinterestproof afbeeldingen! Daarnaast pinnen ze consistent en zeer regelmatig.

  • Baby, kind, ouderschap en gezin
  • Trouwen en bruiloften
  • Interieur en wonen
  • DIY en knutselen
  • Beauty
  • Fashion
  • Eten en recepten
  • Gezondheid, fitness en sport
  • Reizen
  • Art, design, kunst en gadgets
  • En tegenwoordig kan je er ook veel vinden over ondernemen, bloggen en online marketing tips.

Bloggen en Pinterest!

Ben jij blogger? En schrijf je over deze onderwerpen. Yeah, dan is Pinterest the place to be! Als blogger heb je namelijk veel content en Pinterest houdt van dagelijkse activiteit. Fijn als je dus ook wat te delen hebt. Inspireer de gebruikers en prikkel ze om door te klikken naar jouw website. Deel je beste blogs, tips, how2’s, diy-projecten, tutorials, video’s en meer.

Webshops en Pinterest catalogi

Heb jij een webshop en verkoop jij producten die passen bij deze onderwerpen? Dan zou ik ook zeker niet meer wachten met Pinterest. Je kunt sowieso je producten pinnen en mooi beeld delen.

Ook kan je je aanmelden als geverifieerde verkoper. Hiermee upload je jouw volledige productfeed en zijn gebruikers in staat jouw producten makkelijker te kopen.

Ieder product heeft ook een eigen url en dat is dus gewoon een extra link erbij. Blog je daarnaast ook nog eens, dan heb je een echte traffic machine te pakken!

Pinterest geschikt of niet voor jouw bedrijf? Do de check

Pinterest geschikt voor jouw bedrijf?

Mocht je twijfelen of Pinterest iets voor jouw bedrijf is. Ga dan ook op zoekwoordenonderzoek uit. Controleer of jouw branche al te vinden is op Pinterest en of er vraag naar je product/dienst is.

  1. Open Pinterest (heb je nog geen account maak er 1 aan volg deze link)
  2. Klik op de zoekbalk bovenin
  3. Vul een zoekwoord in die past bij jouw bedrijf
  4. Kijk dan naar de resultaten welke woorden en combinaties zie jij?
  5. Bekijk wat voor soort pins er tevoorschijn komen
  6. Kijk wat de concurrent doet – heeft hij/zij een Pinterest account zo ja, wat wordt er dan op gedeeld

Kost het tijd? Ja, maar als je eenmaal weet wat je moet doen is het niet zo heel ingewikkeld. En het kan een gigantische hoeveelheid aan verkeer naar je website opleveren! Daarnaast blijven pins maanden tot jaren voor verkeer naar je website zorgen.

Pinterest vs social media

Op Pinterest staan jouw producten, blogs en diensten in de spotlights. Selfies zijn niet nodig. Er zijn geen clickbaits en negatieve commentaren. Het gaat vooral om inspiratie, positiviteit en creativiteit.

Om op social media resultaat te krijgen moet je ook zelf veel aanwezig zijn en interactie met je doelgroep hebben. Dat betekent vaak dat het veel tijd kost. Op Pinterest hoef jij niet zelf aanwezig te zijn voor resultaat! Fijn toch?

En is Pinterest geschikt voor jouw bedrijf?
Ik hoop het, want het is zo leuk om op Pinterest actief te zijn! 

Gelijk aan de slag?
Download mijn GRATIS checklist.

Of kies voor een van mijn diensten!

Happy day

Pin It on Pinterest

Share This