Influencer marketing op Pinterest. Hoe werkt dir en is dat zinviol voor bedrijven?

Influencer marketing op Pinterest

Ergens in het begin van dit jaar kreeg ik een mailtje van TheHUB. TheHUB is een onderdeel van SanomaNL. Je weet wel die grootmacht van tijdschriften en online platformen. Bekend van titels zoals: VIVA, Flair, KekMama, VTwonen, Fashionchick en nog vele anderen.

TheHUB is hét onderdeel bij Sanoma dat volledig gaat over influencer marketing. Zij koppelen influencers aan merken en ondersteunen bij alle processen. De dame die mij mailde vroeg of ik een keer langs wilde komen zodat ik haar meer kon vertellen over influencer marketing op Pinterest.

Pinterest en influencers inzetten

En zo geschiedde we maakten snel een afspraak. Ik vertelde wat Pinterest is en hoe influencers het kunnen inzetten. Op dat moment kon adverteren nog niet eens. Maar we kwamen al snel tot de conclusie dat een training of lezing geven over dit onderwerp een goed idee zou zijn. Zo konden we zowel de redactie, accountmanagers en influencers bij elkaar laten komen.

Lezing over Pinterest en influencer marketing

Na een paar keer heen en weer mailen was het deze week eindelijk zo ver. Ik mocht een lezing geven over influencer marketing op Pinterest. De theaterzaal werd geregeld en iedereen met interesse in Pinterest kon aanschuiven.

“De wereld van Pinterest en influencer marketing”

De lezing stond geheel in het teken van de wereld van Pinterest en influencer marketing. En ik mocht hier ruim 2 uur over kletsen! Ik heb enorm genoten van deze lezing. De deelnemers waren betrokken, stelden vragen, waren enthousiast en daardoor werd het een hele leuke en leerzame ochtend.

Influencer marketing op Pinterest. Ik mocht er een lezing over geven bij Sanoma dit zijn mijn inzichten.

Influencer marketing op Pinterest; key takeaways

Belangrijkste tips voor bedrijven:

  • Kies een influencer niet op basis van het aantal volgers en impressies als geheel.
  • Laat de influencer de statistieken bekijken. Vooral vanuit Google Analytics.
  • Vraag om cijfers zoals: aantal impressies van eigen pins, aantal linkkliks naar website, tijd op een pagina, betrokkenheidspercentages van pins.
  • Op Pinterest gaat het niet om de influencer maar om de content die er bedacht wordt. Is de influencer in staat om de content Pinterest-proof te maken.
  • Past de stijl en layout van de pins ook bij het merk.
  • Hebben de merken en de influencers dezelfde waarden.
  • Er moet een goede match zijn tussen het merk en de influencer.
  • Pinterest is geen instant resultaat marketingkanaal. Geen korte termijn marketing. Je moet gaan voor een lange samenwerking, bijvoorbeeld ambassadeurschap.

Belangrijkste tips voor influencers op Pinterest:

Op Pinterest ben je als influencer zelf niet zo belangrijk. De content die je maakt is dat wel. De “Pinterest-proof” afbeeldingen die je maakt zijn namelijk des te belangrijker.

  • Zorg voor een geoptimaliseerd Pinterest-account.
  • Kies alleen merken waar je echt achter staat.
  • Lange termijn samenwerkingen doen het beter.
  • Weet welke statistieken er toe doen. Duik in je cijfers op zowel je Pinterest-account als op Google Analytics.
  • Focus op mooie, inspirerende, positieve pins.
  • Maak gebruik van zoekwoorden op heel je Pinterest-account.
  • Maak duidelijke afspraken over prijzen, aantal pins, aantal keer herhalen van pins en de termijn.

Verdiep je in de gebruikers van Pinterest

Voor zowel merken als influencers is het belangrijk om te snappen hoe gebruikers zich op Pinterest gedragen.

Pinners gaan namelijk op Pinterest op zoek naar dingen om te doen, te kopen of te proberen. Ze zijn bezig met de toekomst.

Gebruikers op Pinterest zijn bezig met de toekomst.

  • Een traktatie die gemaakt moet worden
  • Een surprise die geknutseld moet worden
  • Een reis die gepland gaat worden
  • Een bruiloft die geregeld moet worden
  • Een woonkamer die opnieuw ingericht gaat worden
  • De nieuwste trends voor een komend seizoen opzoeken

Het werkt dan ook enorm goed om in te spelen op gebeurtenissen, seizoenen en natuurlijk feestdagen. Start dan wel al vroeg met het verspreiden van pins die over die onderwerpen gaan. Zelfs 2 maanden eerder. Zoals al eerder aangegeven zijn pinners bezig met de toekomst en starten ze hun zoektocht al veel eerder.

Wil jij weten hoe je inspeelt op trends? Lees dan mijn Pinterest marketing trends van iedere maand via deze link.

Inspirerende content maken

Aan de influencers is het de taak om mooie, inspirerende content te maken waar gebruikers wat aan hebben. Waarbij de gebruikers van Pinterest geïnspireerd raken en doorklikken.

Hoe je de perfecte pin maakt lees je in dit artikel.

Samenvattend

Influencer marketing op Pinterest:

  • Ken je doelgroep op Pinterest
  • Weet wat werkt op jouw Pinterest-account
  • Duik in de cijfers
  • Ga op zoek naar de perfecte match
  • Creëer mooie content
  • Ga een samenwerking aan voor een langere tijd waarbij je dezelfde content vaker kunt verspreiden op Pinterest
  • Blijf bij je eigen waarden en kies alleen merken waar jij je als influencer goed bij voelt. Doe je dat niet dan gaat dat tenkoste van je betrouwbaarheid en mensen zien dat, merken dat!
  • Denk aan regelgeving maak duidelijk in een blogpost en in de pinomschrijving dat het om een betaalde samenwerking gaat. Voeg bijvoorbeeld #ad #sponsored toe.

Wat denk jij is er een toekomst voor influencers op Pinterest?

De tips voor het maken van de perfecte pin voor Pinterest
Pinterest checklist voor webshops vraag gratis aan bij PinCreative

Groei met Pinterest marketing

Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief en download de checklist voor webshops

Inschrijven nieuwsbrief

Inschrijving is gelukt! Check je email, ook je spam!!

Pin It on Pinterest

Share This