Ideepins op Pinterest en hoe dit werkt

Ideepins op Pinterest

Pinterest heeft het afgelopen jaar de ideepins uitgerold. In het begin voor een selecte groep. Maar inmiddels kunnen alle zakelijke gebruikers het toepassen.

In dit blog vertel ik je er graag meer over. Want het inzetten van ideepins op Pinterest kan in mijn ogen je bereik een enorme boost geven.

Wat zijn ideepins op Pinterest

Met de nieuwe optie ideepins kan jij door middel van verschillende afbeeldingen of video jouw producten, diensten en/of expertise onder de aandacht brengen. Het is vooral een manier om de gebruiker op Pinterest te inspireren of te helpen.

Zoals je weet is Pinterest een enorm positief en creatief platform. De ideepins zijn in het leven geroepen om in een kort verhaaltje meer te kunnen vertellen. Ook Pinterest zoekt naar manieren om de gebruiker zoveel mogelijk tevreden te houden. Dus zoveel mogelijk te inspireren. De gebruiker van Pinterest ziet de ideepins verschijnen als het past bij de interesse of wanneer iemand een zoekopdracht intypt. 

Naast de “normale” pins en video’s laat Pinterest nu dus ook ideepins zien.

Het grote voordeel van alles wat je op Pinterest zet is dat het blijvend is. Dat betekent dat de pins (video, statische afbeeldingen en ideepins) altijd vindbaar en zichtbaar blijven.

Pinterest is daarmee een lange termijn- en duurzame marketingtool!

Psssttt…..

Alles leren over Pinterest en online beter vindbaar worden? Op 25 november start de laatste ronde van de Pinterest opleiding voor ondernemers en professionals.

https://www.pincreative.nl/pinterest-opleiding

De opbouw van een ideepin

Zoals gezegd kan je als zakelijke gebruiker verschillende afbeeldingen en/of video toevoegen aan een ideepin. Je kan deze afbeeldingen of video’s van te voren al gemaakt hebben. En zelf bewerken in bijvoorbeeld het bewerkingsprogramma Canva.

Maar je kan ook losse afbeeldingen en/of video uploaden en vervolgens tekst in de Pinterest app of via desktop toevoegen. 

Tip: zorg er altijd voor dat jouw uitingen (ideepins in dit geval) branded zijn. Dat houdt in dat je goed gebruik maakt van jouw huisstijl. Denk hierbij aan hetzelfde lettertype, de juiste huisstijlkleuren en je logo.

Dit zijn de specificaties waaraan een ideepin moet voldoen.

Specificaties ideepins op Pinterest

Hoe maak je leuke ideepins?

Verplaats je in jouw doelgroep. Waar zoekt hij of zij naar?

Welke onderwerpen zijn interessant. Per branche zijn er verschillende mogelijkheden. Ik heb een paar voorbeelden voor je op een rij gezet. Probeer de vertaalslag naar jouw eigen bedrijf te maken.

Ideepins op Pinterest per branche op verschillende manieren te gebruiken

Wonen & interieur op Pinterest

  • Van/voor projecten
  • Styling tips video
  • Moodboards maken stap voor stap
  • Deel bijvoorbeeld de 5 tips om….. (vul zelf in en zet op iedere afbeelding de volgende stap)
  • Deel trends van het seizoen
  • Maak een DIY project en laat de stappen zien

Beauty & fashion op Pinterest

  • Laat trends zien
  • Show mooie combinaties met 1 item (bijvoorbeeld zo stijl je de trend van dit seizoen…..)
  • Video tutorials en how 2’s
  • Verzorgingsrituelen
  • Stap voor stap tips (van het verzorgen van je huid tot aan het perfect vouwen van je kleding)

Gezondheid op Pinterest

  • Deel gezonde recepten
  • Laat verschillende oefeningen zien
  • Stap voor stap tips voor een betere gezondheid
  • Maak van je blog een korte ideepin

Eten & drinken op Pinterest

  • Deel vooral recepten of door middel van stap voor stap afbeeldingen of door het toevoegen van video. De how 2 video’s waarin een recept klaargemaakt wordt zijn populair.
  • Denk aan de seizoenen. Elk seizoen en rondom feestdagen zoekt men naar andere recepten. Daar kan jij handig gebruik van maken. Als ik dit schrijf is het herfst en gaan we richting kerst. Dan zijn de warme chocolademelk, appeltaarten, pompoenrecepten en kerstrecepten niet aan te slepen!

Extra: je kan bij ideepins meteen het recept en de benodigdheden toevoegen.

Baby & Kind op Pinterest

  • De mogelijkheden zijn echt eindeloos. Ben jij een blogger deel dan eens de leukste DIY’s, knutseltips en meer
  • Je kan je blog altijd als uitgangspunt nemen
  • Heb je een webshop? Deel dan tips om de producten te gebruiken, laat de leukste combinaties zien.

Zoals je ziet zijn de mogelijkheden eindeloos! Wees creatief en probeer het gewoon uit. Belangrijk om te weten is dat je op een ideepin niet kan klikken. En het dus niet perse meer verkeer naar je website oplevert. 

Wat leveren ideepins op Pinterest op:

  • Een grotere betrokkenheid. Mensen kunnen makkelijker reageren of liken.
  • Als mensen door een ideepin swipen krijgen ze als laatste de optie om je te gaan volgen. Hierdoor kan je meer volgers krijgen.
  • De impressies en het bereik van ideepins zijn goed. Daarmee komt jouw bedrijf vaker onder de aandacht. Zeker als je jouw branding op orde hebt draagt het bij aan een grotere naamsbekendheid en herkenning.

Kan je ideepins vergelijken met Insta stories?

Ja, je kan ze tot op zekere hoogte vergelijken. Ook op Insta stories vertel je een verhaal. 

Sommigen gebruiken dan ook de stories als ideepins. Ook jij zou dat kunnen proberen. Onthoud hierbij altijd dat op Instagram je misschien meer jezelf laat zien, je mening deelt, laat zien wat je aan het doen bent etc. Dat is op Pinterest anders.

Op Pinterest staat jouw doelgroep en jouw ideale klant centraal. Jij wilt diegene inspireren en verder helpen. Tips delen of meenemen in een droomwereld. De intentie is hiermee dus wel anders.

Daarnaast zijn Insta stories maar 24u te zien en zijn de ideepins op Pinterest blijvend. Tenzij jij besluit ze te verwijderen.

En wat is jouw mening over ideepins?
Ga jij ze inzetten?

Laat het me weten!

Pin It on Pinterest

Share This