fbpx
Pinterest advertenties Nederland eindelijk een feit

Hoe maak je een Pinterest advertentie?

GROOT NIEUWS! Dat kan ik het wel noemen. De mogelijkheid om een Pinterest advertentie te maken in Nederland is eindelijk een feit. Na jaren van wachten en soms valse hoop, is het dan eindelijk zo ver. Jij bent vast nieuwsgierig! Want hoe maak je een Pinterest advertentie?

Pinterest advertenties interessant voor bedrijven

Wat maakt adverteren op Pinterest interessant voor bedrijven?

– Weinig concurrentie
– Kosten relatief laag
– Pin blijft na adverteren ook nog op Pinterest bestaan en geeft ook daarna nog verkeer (lange houdbaarheid dus)
– Pinterest is een zoekmachine dus je hebt sneller een match
– Gebruiker wordt in de eerste fase van de customer journey bereikt
– Verkeer naar website krijgt een boost
– Conversies verhogend
– Door het implementeren van de Pinterest-tag kun je het gedrag van een bezoeker meten

Pinterest advertenties Nederland mogelijk!

Wie keek er net zoals ik naar uit? Ikzelf en ook mijn klanten konden niet wachten om  te gaan experimenteren met advertenties op Pinterest. Logisch, want adverteren op Pinterest is een fantastische extra mogelijkheid voor meer zichtbaarheid, naamsbekendheid, betrokkenheid en conversies!

Hoe maak je een Pinterest advertentie; de stappen

Wil jij gelijk aan de slag met adverteren op Pinterest dan heb ik onderaan de pagina een korte video voor je (5 min). Ik laat je de interface zien en de mogelijkheden. Want hoe maak je een Pinterest advertentie?

Liever lezen dat kan ook. Hieronder het stappenplan voor het maken van een advertentie op Pinterest

Het stappenplan: hoe maak je een Pinterest advertentie?

Stap 1:

Log in op je zakelijke account en klik op advertenties links in de hoek, naast het kopje statistieken.

Nog geen zakelijk account registreer je hier

Dit is de advertentie beheerpagina van Pinterest

Stap 2:

Als het goed is zie je eerst bovenstaand scherm. Klik op Nederland-euro. Vervolgens opent het dashboard van de advertenties.

Stap 4:

Klik op 1 van de mogelijkheden om een campagne aan te maken. Geef dit gelijk een naam.

  • Brand awareness / naamsbekendheid
  • Engagement / betrokkenheid / oproep tot actie
  • Online traffic / meer verkeer naar je website
  • App installeren – heb je een app dan kan je deze promoten

Stap 5:

Klik op campagne aanmaken en geef de campagne een naam.

Bepaal je maximale budget en looptijd.

Stap 6:

Vervolgens maak je een nieuwe ads group aan. Wie is je doelgroep?

Je kunt hier selecteren op geslacht, leeftijd, taal. Verfijn met interesses, categorieën en zoekwoorden.

Zoekwoorden op Pinterest

En deze zoekwoordenoptie op Pinterest ads wordt ook mega interessant. Dan krijgen we eindelijk meer inzicht in welke zoekwoorden en combinaties het goed doen en welke minder. Of waar veel concurrentie is en waar juist minder.

Stap 7:

Kies wat je wilt betalen per CPM, CPC of CPE.

– Afhankelijk van de gekozen campagne is dat voor naamsbekendheid CPM: Cost per impression. (Per 1000 impressies).
– Voor traffic naar je website is dat CPC: Cost per click. Per doorklik naar je website.
– En voor betrokkenheid/engagement CPE: Cost Per Engagement. Hieronder verstaan we bij Pinterest het klikken op een pin voor een close-up, het bewaren (voorheen repinnen) van een pin en of er gereageerd wordt.

Pinterest geeft aan of jouw bod concurrerend is of niet. Omdat we nog niet erg veel informatie hebben kun je hiermee gaan testen.

Stap 8:

Kies de pin die je wilt promoten.

Belangrijk: Deze pin moet al op 1 van de borden staan. Zorg dus voorafgaand aan een campagne welke pin je hiervoor wilt gebruiken.

Stap 9:

Pinterest-tag

Installeer ook de Pinterest-tag op jouw website. Hiermee kan je het gedrag van de bezoeker beter volgen. Dit doe je via het tabblad conversies. Klik daarop en installeer de tag via een html code op jouw website.

Extra: Track conversions.

Ook Pinterest biedt je de mogelijkheid om verschillende acties van bezoekers te registreren. Dit door middel van een conversion tag.

Je kunt deze tags aanmaken in je dashboard. Er zijn 9 verschillende mogelijkheden:

  1. Pagina bezoeken
  2. Zoeken (zoekbalk)
  3. Lead
  4. Checkout (afrekenen – betaling)
  5. Add to chart (toevoegen aan winkelwagentje)
  6. Bekijken video
  7. Inschrijving op nieuwsbrief
  8. Bekijken categorieën)
  9. Custom – eigen tag

Allemaal vereisen ze kennis van html en het toevoegen van code aan je website. Laat dit over aan de kenners!

Target audience – specifieke doelgroep

Met de kennis die hieruit voortkomt kun je nog gerichter advertenties maken en plaatsen op Pinterest. Maak nieuwe doelgroepen aan binnen de ad group. Op basis van de informatie die voorkomt uit de tags.

Dit kunnen er 4 zijn:

  • Bezoeken aan website
  • Lijst klanten die je upload vanuit bijvoorbeeld mailchimp
  • Een groep met betrokken pinners die al op je Pinterest account zijn geweest
  • Een act alike groep. Hierbij maakt Pinterest zelf een groep aan op basis van de informatie die hij heeft gekregen uit de tags. Zo bereik ook weer een nieuwe doelgroep die jouw merk of website nog niet kent.

Voorbeelden van advertenties op Pinterest heb ik voor je verzameld op dit bord klik op de afbeelding. Of scan met je Pinterest app!

Pinterest bord adverteren op Pinterest Nederland

Pinterest advertenties maken en zelf aan de slag

Pinterest heeft zelf al enorm veel handige informatie beschikbaar via hun site. Wil je graag dat ik eens met je meedenk, dat ik je Pinterest account bekijk of heb je een vraag? 

Neem contact op >>

Ook heb ik de mogelijkheid voor het volgen van een 1 op 1 training waarin ik je alles kan vertellen over de advertentiemogelijkheden

 Klik hier voor meer info!

Heel veel succes en plezier met het opzetten van je eerste Pinterest campagne!

Arlette – Pinterest Marketing

Bekijk hieronder de “makkelijke en simpele” uitleg over de interface van de advertentieomgeving in Pinterest.

NIEUW – Pinterest E-book

E-book Pinterest door PinCreative "Boost jouw business met Pinterest"
Pinterest checklist

Schrijf je in en ontvang mijn GRATIS checklist

"Boost jouw business met Pinterest"

Ontvang wekelijkse tips voor nog meer succes met Pinterest!

Inschrijving is gelukt! Check je email, ook je spam!

Pin It on Pinterest

Share This