fbpx
Ontdek waarom branding belangrijk is voor jouw bedrijf

Het belang van goede branding

Val op, concurreer en word herinnerd

Als je denkt dat branding alleen voor grote bedrijven is, dan heb je het mis. Ondernemers zoals jij zullen vooral met een krachtige branding het verschil kunnen maken en meer resultaat boeken. In dit blog leg ik je het belang van een goede branding uit. Val op, concurreer en laat een onuitwisbare indruk achter op jouw klant.

 

Branding is zoveel meer dan alleen een logo ergens op plaatsen of het werken met vaste kleuren of lettertypes op je website. Het gaat om een totaalpakket. Met name de herkenbaarheid van jouw bedrijf, jouw onderscheidend vermogen en de merkbeleving. Vanaf het moment dat de klant met jouw bedrijf in aanraking komt, moet je ernaar streven dat de klant niet meer weggaat en zich jouw bedrijf blijft herinneren. Hoe doe je dat?

 

  1. Val op

Door je huisstijl in al je marketinguitingen consistent door te voeren, creëer je herkenbaarheid. Jouw boodschap moet opvallen. Door middel van krachtig beeldmateriaal en pakkende teksten grijp je allereerst de aandacht van de klant. Door middel van een heldere boodschap wek je interesse en houd je de aandacht vast.

 

  1. Concurreer

Natuurlijk hou je de concurrentie scherp in de gaten, maar laat je daardoor niet van de wijs brengen. Blijf bij je eigen verhaal en onderscheid jezelf daarmee. Jouw persoonlijkheid, jouw bedrijf is uniek. Bied een oplossing voor een specifiek probleem en zorg ervoor dat jouw brand story duidelijk is. Ga de concurrent niet kopiëren, maar licht juist jouw specifieke oplossing en karakteristieken uit. Ook het waarom achter jouw boodschap en jouw ondernemersverhaal zijn belangrijk in het promoten van jouw merk. De klant wil zich graag kunnen identificeren met jou, een goed gevoel krijgen bij jouw boodschap, dienst of product. Dus zorg dat je die ‘gunfactor’ krijgt en de klant met jouw verhaal aan je bindt.

 

  1. Word herinnerd

Wees een ambassadeur voor je eigen bedrijf of merk. Wees trots op datgene wat je doet en biedt. Als je jouw boodschap met een flinke dosis positiviteit en zelfverzekerdheid brengt, is het veel makkelijker om jouw klant te overtuigen. Dus weg met die onzekerheid. Fouten maken mag. Wees jezelf, wees echt. Zorg ervoor dat je volledig achter jouw boodschap of product staat en maak jouw merk zichtbaar. Wees je ervan bewust dat het niet alleen om jouw boodschap, product of dienst gaat, maar ook om hoe je jouw boodschap overbrengt, je tone of voice. Door een bepaalde service te bieden, kan een klant denken: “Hé, daar werd ik zo goed geholpen, daar kom ik nog een keer terug”. Of “Wat leuk dat ze een persoonlijke boodschap meestuurde in het pakketje.” Of “Wat fijn dat ik werd nagebeld. Er werd gevraagd of alles duidelijk was en of ik nog hulp nodig had.” Als je een fysieke winkel of een kantoor hebt waar je klanten ontmoet, stem je interieur, styling en eventuele bedrijfskleding dan op jouw branding af. Je wilt uiteindelijk dat de klant jouw bedrijf herinnert én aanraad bij een ander(e potentiele klant).

 

Branding door Marit Wat is het belang van goede branding. Fotografie door Marit Verbruggen

 

Als je een krachtige start wil maken met jouw branding of als jouw merk een re-branding nodig heeft, begin dan eens met het opschrijven van jouw brand story. Vragen die je in je brand story moet kunnen beantwoorden zijn:

  • Waarom doe je wat je doet?
  • Wie is jouw ideale klant?
  • Welk probleem heeft jouw klant?
  • Welke oplossing bied jij?
  • Welke waarden verbind jij aan jouw bedrijf?
  • Wat maakt jouw bedrijf of persoonlijkheid uniek?
  • Hoe wil jij dat jouw bedrijf of merk wordt gezien?
  • Wat is er veranderd in mijn bedrijf de afgelopen tijd (in geval van re-branding)?

 

Pas als je je brand story helder op papier hebt, kun je verder met het visueel en tekstueel uitwerken van jouw marketinguitingen.

Branding voor jouw bedrijf door middel van fotografie en huisstijl Fotografie door Marit Verbruggen

Dit gastblog over het belang van branding werd geschreven door marketing communicatie specialist Marit Verbruggen van Studio MarCom. Zij is gespecialiseerd in het ontwikkelen en ontwerpen van merken en rebranding. Ook kun je als ondernemer jouw marketingcommunicatie projecten aan haar uitbesteden.

 

Wil je meer informatie over hoe Studio MarCom jou kan helpen met jouw merkidentiteit of marketingcommunicatie? Mail naar info@studiomarcom.nl en boek een gratis kennismakingsgesprek.

 

In mijn online Pinterest training is bovendien een speciale bonusles opgenomen waarin Marit je dé tips geeft hoe je jouw branding specifiek op Pinterest door kunt voeren.

Pin It on Pinterest

Share This