fbpx
Wordt adverteren nu eindelijk ook beschikbaar op Pinterest? Adverteren op Pinterest komt dichterbij

Adverteren op Pinterest (dichterbij)

Dat schreef ik een paar weken geleden. Maar “as we speak” ben ik mijn eerste advertentie aan het maken voor Pinterest.

Hoe gaaf is dat! Laten we hopen dat het nu echt blijvend is. 

Pinterest advertenties nu voor iedereen

Een klein aantal grote Nederlandse bedrijven hadden al eerder het voorrecht om advertenties, ook wel de “sponsored ads” te mogen proberen op Pinterest. Het wachten was op de roll-out voor álle zakelijke gebruikers van Pinterest. 

Volgens mij is dat zojuist gebeurd. Super tof om te kijken wat er met adverteren op Pinterest allemaal mogelijk is. 

LET OP: Het kan zijn dat Pinterest nog steeds tests uitvoert en bekijkt of alles werkt zoals het moet werken. Mocht jouw account nog geen advertentie mogelijkheden hebben, echt lang zal het niet duren.

Adverteren Pinterest  Nederland mogelijk!

Wie keek er net zoals ik naar uit? Ikzelf en ook mijn klanten konden niet wachten om  te gaan experimenteren met advertenties op Pinterest. Logisch, want adverteren op Pinterest is een fantastische extra mogelijkheid voor meer zichtbaarheid, naamsbekendheid, betrokkenheid en conversies!

Aan de slag met adverteren op Pinterest

Mocht je nu als een van de allereersten aan de slag willen met adverteren op Pinterest, wat ik helemaal begrijp want jouw concurrent is daar misschien helemaal nog niet mee bezig, laat het me weten.

Ik kan en wil je graag helpen met het opzetten van een campagne, het uitleggen van de interface, de juiste pins kiezen en meer.

Lees de stappen hieronder of boek een training via deze link.

Hoe werkt adverteren op Pinterest

Hieronder alvast een klein voorproefje over het adverteren op Pinterest voor bedrijven. Wat zijn de stappen en hoe zet je een campagne op voor Pinterest. Kortom hoe werkt adverteren op Pinterest.

Of bekijk de video: Hoe maak je een Pinterest advertentie hier.

Stappenplan voor Adverteren op Pinterest

Stap 1:

Je hebt een zakelijk account nodig. Heb je dat niet ga dan snel naar dit artikel en maak een zakelijk account voor Pinterest aan. Geeft je sowieso gelijk meer voordelen zoals inzicht in je doelgroep en statistieken.

Dit is de advertentie beheerpagina van Pinterest

Stap 2:

Klik op ads. je komt dan in de advertentie beheerpagina van Pinterest. Je kunt daar ook heen via de volgende link ads.pinterest.com Je kiest nu voor Nederland – euro.

De stappen die je neemt zodra het in Nederland en voor jouw account beschikbaar is:

Stap 4:

Klik op advertentie en maak een nieuwe campagne aan. Je kunt kiezen uit 3 soorten doelen:

  • Brand awareness / naamsbekendheid
  • Engagement / betrokkenheid / oproep tot actie
  • Online traffic / meer verkeer naar je website

Stap 5:

Klik op campagne aanmaken en geef de campagne een naam. Je kunt hier ook gelijk een maximaal bedrag aangeven wat je wilt betalen.

Stap 6:

Vervolgens maak je een nieuwe ads group aan. Wie je doelgroep is, wat de datum van de campagne is, je budget etc. Deze ad group kan je nog meer specificeren met interesses, categorieën en zoekwoorden.

Zoekwoorden op Pinterest

En deze zoekwoordenoptie op Pinterest ads wordt ook mega interessant. Dan krijgen we eindelijk meer inzicht in welke zoekwoorden en combinaties het goed doen en welke minder. Of waar veel concurrentie is en waar juist minder.

Stap 7:

Kies wat je wilt betalen per CPM, CPC of CPE.

– Afhankelijk van de gekozen campagne is dat voor naamsbekendheid CPM: Cost per impression. (Per 1000 impressies).
– Voor traffic naar je website is dat CPC: Cost per click. Per doorklik naar je website.
– En voor betrokkenheid/engagement CPE: Cost Per Engagement. Hieronder verstaan we bij Pinterest het klikken op een pin voor een close-up, het bewaren (voorheen repinnen) van een pin en of er gereageerd wordt.

Pinterest geeft aan of jouw bod concurrerend is of niet. Omdat we nog niet erg veel informatie hebben kun je hier mee gaan testen. Een heel laag bedrag of juist hoger inzetten.

Stap 8:

Kies de pin die je wilt promoten. Je kunt geen afbeelding uploaden in het advertentieproces. Je kunt alleen een bestaande pin kiezen. Zorg dus dat je de Pinterest Proof afbeelding al op een bord hebt geplaatst voor je begint met advertenties.

Stap 9:

Extra: Track conversions.

Ook Pinterest biedt je de mogelijkheid om verschillende acties van bezoekers te registreren. Dit door middel van een conversion tag.

Je kunt deze tags aanmaken in je dashboard. Er zijn 9 verschillende mogelijkheden:

  1. Pagina bezoeken
  2. Zoeken (zoekbalk)
  3. Lead
  4. Checkout (afrekenen – betaling)
  5. Add to chart (toevoegen aan winkelwagentje)
  6. Bekijken video
  7. Inschrijving op nieuwsbrief
  8. Bekijken categorieën)
  9. Custom – eigen tag

Allemaal vereisen ze kennis van html en het toevoegen van code aan je website. Laat dit over aan de kenners!

Target audience – specifieke doelgroep

Met de kennis die hieruit voortkomt kun je nog gerichter advertenties maken en plaatsen op Pinterest. Maak nieuwe doelgroepen aan binnen de ad group. Op basis van de informatie die voorkomt uit de tags.

Dit kunnen er 4 zijn:

  • Bezoeken aan website
  • Lijst klanten die je upload vanuit bijvoorbeeld mailchimp
  • Een groep met betrokken pinners die al op je Pinterest account zijn geweest
  • Een act alike groep. Hierbij maakt Pinterest zelf een groep aan op basis van de informatie die hij heeft gekregen uit de tags. Zo bereik ook weer een nieuwe doelgroep die jouw merk of website nog niet kent.

Pinterest adverteren in een notendop

Dit waren alvast een paar stappen om op Pinterest te kunnen gaan adverteren. Mocht je naar aanleiding van dit artikel een vraag hebben. Stel hem gerust. Zodra adverteren echt beschikbaar is dan kan je bij mij ook altijd een training

“Adverteren op Pinterest” volgen. Of een Pinterest training voor bedrijven/ondernemers. Meer info lees je hier.

Arlette – Pinterest Marketing

Categorieën

Gratis checklist Pinterest voor bedrijven!

Schrijf je in en ontvang mijn GRATIS checklist. "Boost jouw business met Pinterest"

Ontvang maximaal 1x per week een Pinterest-tip in je inbox!

Inschrijving is gelukt! Go check je email.

Pin It on Pinterest

Share This