fbpx
Adverteren op Pinterest Nederland deze tips zijn onmisbaar

Adverteren op Pinterest

Steeds meer bedrijven vinden hun weg naar Pinterest. Niet gek want Pinterest groeit hard in Nederland. Naast het enorme organische bereik wat er mogelijk is met Pinterest. Kan je als bedrijf natuurlijk ook adverteren op Pinterest. Slim voor snel resultaat en om op het juiste moment te kunnen inspelen op gebeurtenissen, seizoenen of acties.

Graag deel ik mijn tips voor een succesvolle campagne op Pinterest. Dit naar aanleiding van de advertenties die ik de afgelopen maanden heb gedraaid op Pinterest.

De onmisbare tips voor een succesvolle advertentie op Pinterest

Gebruik een zakelijk account

Account aanmaken op Pinterest is gratis

Maak gebruik van een zakelijk account. Dit lijkt misschien een inkoppertje maar er zijn nog steeds veel bedrijven die Pinterest met een privé-account gebruiken. Zet je privé-account om in een zakelijk account of start vanaf scratch met een zakelijk Pinterest-account. Een account aanmaken op Pinterest is gratis.

Een nieuw account aanmaken kan via deze link: https://nl.pinterest.com/

Je website claimen op Pinterest

Zodra je een zakelijk account hebt vraagt Pinterest je om je website te claimen. Hiermee weet Pinterest dat jij eigenaar bent van deze website. Door het claimen wordt er bij iedere pin je profielfoto getoond, je krijgt inzicht in de statistieken en Pinterest rankt jouw pins beter. Om dit in te stellen voeg je een stukje code toe aan je website. Op Pinterest.com vind je hier alle uitleg over.

Tip: ben je niet technisch, laat het over aan de webdeveloper.

De Pinterest-tag

Stel de Pinterest-tag in op jouw website! Als je bekend bent met adverteren op bijvoorbeeld Facebook dan ken je het gebruik van de Facebook-pixel. Bij Pinterest is dit de Pinterest-tag. Hiermee worden het aantal bezoekers vanuit Pinterest aan jouw website gemeten. Op het moment dat er een aantal bezoekers gemeten zijn kan jij met deze informatie een doelgroep aanmaken. Hiermee ben je in staat om een advertentie gericht aan jouw doelgroep te tonen. Ook kan je op basis van deze tag een act a like doelgroep aanmaken. Een groep mensen met dezelfde interesses en klikgedrag als de bezoekers aan jouw website. Hierdoor is de kans op een match nog groter.

Conversie-tags

Conversie-tags zijn interessant om in te stellen als je precies wilt weten wat een bezoeker na een klik doet op jouw website. De conversie-tag bestaat uit code en deze voeg je na de Pinterest-tag code toe aan de back-and van jouw website.

Je kan kiezen uit 9 mogelijkheden:

  • Pagina bezoeken
  • Zoeken (zoekbalk)
  • Lead
  • Checkout (afrekenen – betaling)
  • Add to chart (toevoegen aan winkelwagentje)
  • Bekijken video
  • Inschrijving op nieuwsbrief
  • Bekijken categorieën)
  • Custom – eigen tag

Pinterest-tag en conversie-tags instellen

Speciale afbeeldingen voor adverteren op Pinterest

Een stap die snel vergeten wordt is het maken van een Pinterest-proof afbeelding. Je kan bij het adverteren altijd kiezen voor een bestaande pin. Pinterest stimuleert je zelfs om bestaande pins te promoten. Mijn advies is om 3 of 4 verschillende afbeeldingen te maken speciaal voor de campagne.

Hoe je Pinterest-proof afbeeldingen maakt lees je in dit blog: Maak de perfecte Pinterest-proof afbeelding

De volgende tips gaan je helpen:

  • Zorg er in elk geval voor dat jouw product of dienst centraal staat
  • Kies voor aantrekkelijk beeldmateriaal. Waarbij sfeer- en lifestyle beeld het goed doen
  • Maak met tekst op de pin duidelijk waar de advertentie om gaat
  • Een sterke call-to-action zorgt voor meer linkkliks

Bij iedere campagne gebruik je meerdere afbeeldingen. Pinterest laat ze allemaal zien, de best presterende zullen uiteindelijk voorrang krijgen.

Campagne doel instellen

Je kan op Pinterest kiezen uit 5 verschillende doelen:

  • Naamsbekendheid
  • Verkeer
  • Video
  • App-install
  • Conversie

De meeste bedrijven in Nederland, en wat ik zo hoor vanuit het buitenland, hebben het meest succes met een verkeer campagne. Heb jij een groot budget dan kan naamsbekendheid of video ook een goede mogelijkheid zijn. Maar de meeste bedrijven meten het liefst CPC (kosten per klik) en niet CPM (kosten per 1000 views). Alleen bij verkeer betaal je per CPC.

Conversie campagnes zijn alleen mogelijk als je conversie-tags hebt geïnstalleerd en er minimaal 50 conversies gemeten zijn.

App-install campgane. Voor de MeditationMoments App mocht ik een campagne draaien waarbij mensen met 1 klik in de Playstore en Appstore terechtkwamen. Het installeren van de app werd hierdoor nog veel gemakkelijker. Ik denk dat wij de eersten in Nederland waren met een App-Install campagne. Het kostte wat heen en weer bellen en mailen met Pinterest maar uiteindelijk lukte het.

Om een App-install campagne te kunnen draaien moet je gebruikmaken van een MMP (een MeasurementPartner). Dit omdat de bezoekers niet naar je website gaan maar direct naar de pagina om te installeren. Er zijn diverse partners waar je uit kan kiezen. Wij hadden helaas wat problemen met het meten en inzicht krijgen in de hoeveelheid downloads en zijn as we speak bezig met een andere partner.

We willen natuurlijk graag weten wat de conversieratio is, hoeveel mensen daadwerkelijk over gingen tot de download en hoeveel het per klik kost.

Neem gerust contact met mij op als je hierover vragen hebt! Ik vertel je er graag meer over.

Advertentiegroepen maken

Maak binnen 1 campagne verschillende advertentiegroepen aan.

  • Kies voor een groep op basis van interesses
  • Maak een groep aan met daarin de belangrijkste keywords
  • Maak een keuze uit alleen mobiel of ook desktop
  • Je kan aangeven of jouw advertentie alleen zichtbaar is bij zoekopdrachten of ook op de startpagina van een account
  • Op basis van de Pinterest-tag kan je doelgroepen aanmaken, act-a-like doelgroepen aanmaken en retargetten

Maak bijvoorbeeld een koude advertentiegroep aan op basis van demografie en interesses. Kies daarnaast voor een warme doelgroep op basis van de Pinterest-tag. Ook kan je nog kiezen uit een aparte advertentiegroep met daarin de belangrijkste keywords.

Keywords

Pinterest geeft zelf aan om minimaal 25 zoekwoorden toe te voegen. Mijn advies is om er minimaal 50 tot wel 100 toe te voegen. Denk hierbij ook aan raakvlakken. In het voorbeeld van MeditationMoments gaat het ook om een bepaalde lifestyle en niet alleen om zoekwoorden als yoga, meditatie en mindfulness. Deze liggen voor de hand. Maar ook burn-out, vegan, retreat, ontspannen, energie, gezondheid, mindset en succes zijn woorden die een match kunnen zijn.

Tip: Als je A-B testen wilt gaan doen moeten de advertentiegroepen op 1 onderdeel afwijken anders weet je niet waardoor er een verschil ontstaat. Ook moeten alle afbeeldingen bij alle advertentiegroepen gebruikt worden.

Campagne opzet voorbeeld

Welke statistieken zijn belangrijk bij adverteren op Pinterest

Per bedrijf zijn er verschillende doelen en KPI’s mogelijk. Voordat je start met adverteren op Pinterest moet je eerst je doelen in kaart brengen. Want anders weet je ook niet wat je moet meten.

Verschillende voorbeeld KPI’s Pinterest:

(Willekeurig en niet opgesplitst in fases)

  • Aantal impressies
  • Het totale bereik
  • Aantal klikken vergrotingen van een pin
  • Aantal website bezoeken
  • Betrokkenheidspercentage
  • Doorklikratio (CTR)
  • Tijd op pagina
  • Inschrijving checklist/nieuwsbrief
  • Tijd een video bekeken
  • Leads
  • Omzet
  • ROI
  • ROAS

Binnen het dashboard van Pinterest kan je dit soort cijfers terugzien. Kies ook zeker voor Google Analytics om bezoekers te volgen en meten. Zodat je weet wat er met een advertentie gebeurt.

Tip: Zorg dat je voor iedere landingspagina een url aanmaakt met daarin de bron en naam van de campagne. Zo kan je deze gemakkelijk terugvinden in Google Analytics. Zeker als je ook op FB en andere plekken dezelfde campagne promoot. Op die manier weet je waar je de meeste bezoekers binnenkrijgt en wat het gedrag van deze bezoekers is. Dit kan met de UTM builder.

UTM builder gebruiken

Gebruik de UTM builder om campagnes te volgen. Zeker als je meerdere campagnes opzet. Zo kan je heel duidelijk aangeven waar men vandaan komt. Via Facebook, nieuwsbrief, email, Pinterest of een andere bron.

Tip: Gebruik de volledige url en niet de verkleinde deze accepteert Pinterest niet.

Via deze link kom je bij de UTM builder

Budget en biedingen

De concurrentie op Pinterest is nog niet zo moordend als op Facebook. De kosten zijn dan ook nog relatief laag. Via Frankwatching.com kwam ik cijfers van Facebook tegen en ik heb de cijfers van Pinterest hier eens naastgelegd.

De verschillen op basis van gemiddelden:

CPM kosten per 1000 weergaven
FB € 5,00
Pinterest € 1,50

CPC kosten per klik
FB € 0,70
Pinterest € 0,12

CTR Doorklikratio
FB 1,50%
Pinterest 1%

Bij de doorklikratio moet ik toevoegen dat het streven op Pinterest boven de 0,75% is. Dan is het volgens verschillende bronnen goed. (Pinterest zoekopdrachten in bijvoorbeeld UK en Amerika) Hoger is natuurlijk altijd beter. Ik richt me op 1% of hoger.

Biedingen

Bij het instellen van een bod ga ik in eerste instantie altijd zo laag mogelijk zitten. Ook al geeft Pinterest aan “laag bod” je kan rond de 0,10 cent invoeren en eventueel aanpassen na een paar dagen als blijkt dat de advertentie niet loopt.

Laatste tips voor adverteren op Pinterest

Adverteren kan je alleen maar ontdekken door het te doen. Kies een doel, maak mooie afbeeldingen, zet je eerste campagne op, maak verschillende advertentiegroepen aan en kijk wat er gebeurt.

Pinterest advertenties hebben tijd nodig. Dus wacht minimaal een week voor je aanpassingen gaat doen. De aanpassingen die je vervolgens kunt doen zijn aanpassingen aan het bod, budget, de afbeelding, pinomschrijving, de advertentiegroepen uitbreiden of verkleinen etc.

Wil je meer weten over adverteren of heb je een vraag. Laat het weten in de reacties!

NIEUW – Pinterest E-book

E-book Pinterest door PinCreative "Boost jouw business met Pinterest"
Checklist downloaden boost jouw business met Pinterest

Schrijf je in en ontvang mijn GRATIS checklist

Ontvang wekelijkse tips voor nog meer succes met Pinterest!

Inschrijving is gelukt! Check je email, ook je spam!

Pin It on Pinterest

Share This